MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MELALUI MEDIA KUBUS BERANAK DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA

  • Dike Rinanda Irfi'ani Universitas Islam Raden Rahmat Malang
  • Wuli Oktiningrum Universitas Islam Raden Rahmat Malang
Keywords: learning media, child cubes, motivation to learn learners

Abstract

The lack of use of instructional media on the volume material for building cubic spaces in mathematics learning for grade 5 elementary schools. This study aimed to improve students' learning motivation on the volume material of cubes through learning media cubes beranak in mathematics learning in grade 5 elementary school. This research procedure used the ADDIE model development design consisting of Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The increasing of students learning motivation before and after using childbirth cube media based on questionnaire. The results of this study showed that the level of validity of this media based on the evaluation of material experts 81,6% with very valid validity criteria, 72,5% media experts with valid validity criteria, 89,3% expert learning implementation plan with very valid validity criteria, Expert Student Worksheet 91,6% with validity criteria very valid. Student responses to child cube media obtained an average value of 81,1% with a very good assessment category, the teacher's response to child cube media obtained a value of 100% with a very good assessment category. Based on the data on student learning motivation before using the media cubes, the average child was 53,61 with the enough category increased to 81,04 with the very high category after using the child cube media

References

Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77–89. https://doi.org/10.22219/jinop.v1i1.2450
Alfansyur, A., & Mariyani, M. (2019). Pemanfaatan Media Berbasis ICT “KAHOOT” Dalam Pembelajaran PPKn untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 6(2). https://doi.org/10.36706/jbti.v6i2.10118
Arikunto, S. (2006). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2010). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.
Darwis, Sugita, G., & Anggraini. (2015). Peningkatan Pemahaman Siswa pada Materi Volume Kubus dan Balok Menggunakan Alat Peraga di Kelas V SDN Pebatae Kecamatan Bumi Raya Kabupaten Morowali. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 1(1), 228–337.
Deti, R. (2008). Pembelajaran Volume Bangun Ruang Melalui Pendekatan Konstruktivisme untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, (9).
Heruman. (2007). Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: PT Remaja Rosydakarya.
Mulyatiningsih, E. (2012). Pengembangan Model Pembelajaran. Retrieved from http://staffnew.uny.ac.id/upload/131808329/pengabdian/7cpengembangan-model-pembelajaran.pdf
Nurohmah, Y. A. (2015). Peranan Media Pembelajaran dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Tarikh kelas VIII di SMP Muhammadiyah 5 Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015. Universitas Muhammadiyah Surakarta. Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/34572/
Retnowati. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 1 Punggur Kabupaten Lampung Tengah. Institut Agama Islam Negeri Metro. Retrieved from http://repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/1808/1/Skripsi Retnowati.pdf
Rostika, N. A. (2006). Konsep Dasar Matematika. Bandung: UPI Press.
Saputra, J. A. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar melalui Penerapan Media Gambar pada Mata Pelajaran IPS Kelas IX di MTs Putra Islahuddin Kediri Tahun Pelajaran 2017/2018. Universitas Islam Negeri Mataram. Retrieved from http://etheses.uinmataram.ac.id/771/1/Edi Januar Saputra151136046.pdf
Suharjana, A. (2008). Pengenalan Bangun Ruang dan Sifat-sifatnya di SD. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika.
Suharjana, A. (2009). Geometri Datar dan Ruang di SD. Sleman: PPPTK Matematika Yogyakarta.
Published
2020-10-27
Abstract viewed = 50 times
PDF downloaded = 38 times