Level Of Passing Skills In Soccer Learning

  • Rohmatullah Rohmatullah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Rina Marlina Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Ruslan Abdul Gani Universitas Singaperbangsa Karawang
Keywords: Skill, Passing, soccer

Abstract

This study aims to learn the skills passed by learning ball class X students in Jasinga 1 High School. Using quantitative research with survey methods. The sampling technique used was purposive sampling with a total sample of 30 male students. The instrument used was the graduation skills test used by Jaelani (2014). Data analysis techniques using quantitative descriptive analysis techniques as outlined in the form of percentages. The results of research on skills that pass of soccer learning in class X of SMAN 1 Jasinga are in the category of "skills" with a percentage of 53.3%, the category of "moderately skilled" with a percentage of 26.7%, the category of "very talented" with a percentage of 20, 0%. While the category of "less successful" and "very less" with a percentage of 0.0%. The conclusion of this study is the level of passing skills in learning soccer class X Jasinga SMAN 1 depends on the category of expertise.

References

Aqib, Z. (2011). Penelitian tindakan kelas untuk guru SD, SLB dan TK. Bandung: CV. Yrama Widya.

Budiantara, I. K., Artanayasa, I. W., & Satyawan, I. M. (2014). Implementasi model kooperatif tps untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar passing sepakbola. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 2(1), 1–11.

Effendi, A. R. (2017). Meningkatkan keterampilan passing pada permainan sepak bola. Jurnal Pendidikan Olahraga, 6(2), 65–74.

Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1–4.

Gani, R. A., Sukur, A., & Nugroho, S. (2019). Peningkatan kemampuan renang gaya kupu-kupu. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 18(2), 107–113.

Gani, R. A., Winarno, M. E., Aminudin, R., Dimyati, A., & Bayu, D. (2020). Gaya mengajar resiprokal untuk peningkatan teknik grab start. Jurnal Keolahragaan, 8(1), 98–107.

Hamzah, A. G. (2019). Penerapan model pembelajaran gaya reciprocal untuk meningkatkan teknik passing pada permainan sepak bola siswa SMA Negeri 14 Makassar. Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Makassar, 1(1), 1–10.

Heri, R. (2017). Upaya meningkatkan keterampilan passing sepakbola dengan kaki bagian dalam menggunakan metode bermain. Jurnal Pendidikan Olahraga, 6(1), 21–32.

Hutajulu, P. T. (2013). Meningkatkan keterampilan teknik dasar passing sepakbola melalui pengembangan model belajar permainan pada siswa putra kelas v SD. Jurnal Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan, 1(1), 46–51.

Jaelani, R. (2014). Penerapan metode drill dalam meningkatkan kemampuan teknik menendang dengan kaki bagian dalam pada permainan sepak bola siswa kelas viii MTS Sukajaya Cilamaya Kulon Karawang. Tidak diterbitkan. Karawang. Universitas Singaperbangsa Karawang.

Ngolo, H., & Ohoirat, M. N. A. G. (2018). Pengembangan model pembelajaran passing permainan sepak bola di SMP Negeri 7 Wasilei Halmahera Timur. Jp. Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 2(1), 30–41.

Nosa, A. S., & Faruq, M. (2013). Survei tingkat kebugaran jasmani pada pemain persatuan sepakbola Indonesia Lumajang. Jurnal Prestasi Olahraga, 1(1), 1–8.

Nusufi, M. (2016). Hubungan kemampuan motor ability dengan keterampilan bermain sepak bola pada klub Himadirga Unsyiah. Jurnal Pedagogik Keolahragaan, 02(01), 1–10.

Pratama, A. Y. (2017). Tingkat keterampilan gerak dasar passing-stopping heading dribbling dan shooting dalam permainan sepakbola pada siswa SMA Negeri 1 Lendah yang mengikuti ekstrakulikuler sepakbola tahun ajaran 2016 / 2017. Journal Student, 6(1), 1–9.

Putra, I. komang A., Kanca, I. N., & Wijaya, I. M. K. (2014). Implementasi pembelajaran kooperatif nht untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar teknik dasar passing sepak bola. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 2(1), 1–11.

Rusdi, & Julfiansyah, U. (2016). Meningkatkan hasil belajar passing kaki bagian dalam permainan sepak bola dengan metode bermain pada siswa kelas xi pemasaran SMK Negeri 1 Sambas Kabupaten Sambas. Jurnal Pendidikan, 14(1), 122–131.

Santoso, N. (2014). Tingkat keterampilan passing-stoping dalam permainan sepakbola pada mahasiswa PJKR B angkatan 2013. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 10(2), 40–48.

Saputra, G., Kaswari, & Atiq, A. (2016). Survei keterampilan teknik dasar sepak bola di kelas xi SMAN 1 Mempawah Hilir. Program Studi Pendidikan Jasmani Dan Rekreasi FKIP UNTAN, 1(1), 1–12.

Sudrajad, A. (2016). Tingkat kemampuan ketepatan passing kaki bagian dalam pada siswa peserta ekstrakulikuler sepak bola di SMP Negeri 1 Imogiri Kabupaten Bantul tahun 2016. Prodi Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi Jurusan Pendidikan Olahraga Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Yogyakarta, 6(1), i–59.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan: pendekatan kuantitatif, kualitatif, r&d. Bandung: CV Alfabeta.

Syaifuddin, M. F., Hariyoko, & Wahyudi, U. (2017). Pengaruh metode drill dan metode bermain terhadap hasil belajar passing sepakbola pada peserta ekstrakulikuler sepakbola usia 16-17 tahun. Jurnal Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 1(2), 271–281.

Taufik, M. S., & Gaos, M. G. (2019). Peningkatan hasil belajar dribbling sepak bola dengan menggunakan media audio visual. Jp. Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 3(1), 43–54.

Udyatama, L. F. (2017). Survei keterampilan passing , shooting , dan dribbling dalam permainan sepak bola di ssb siswa Tama u-12 Kediri. Program Studi Penjaskesrek Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusantara PGRI Kediri, 1(1), 1–8.

Wibowo, H., & Gani, R. A. (2018). Pendidikan jasmani materi ajar passing bawah dalam permainan bola voli pada siswa kelas vii SMP Negeri 2 Majalaya. Jurnal Speed, 1(1), 45–50. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35706/speed.v1i1.1497

Published
2020-11-12
How to Cite
Rohmatullah, R., Marlina, R., & Gani, R. (2020). Level Of Passing Skills In Soccer Learning. Jp.Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 4(1), 35-45. https://doi.org/10.33503/jp.jok.v4i1.872
Abstract viewed = 1154 times
pdf downloaded = 918 times