PENERAPAN MONTESSORI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI LURING SEBAGAI ALTERNATIF MASA PANDEMI

  • Sulha Sulha SD Negeri Karangren 1 Kabupaten Probolinggo
Keywords: montesori, offline, elementary school mathematics

Abstract

Covid-19, which has hit all corners of the country, has made education policymakers to change the learning model by implementing health protocols, one of which is called offline learning. Montessori is a learning concept in accordance with daily activities that are experienced directly by students. This study aimed to describe the application of montessori in offline mathematics learning. The research method used qualitative descriptively. The subjects of the study were second-grade students of SD Negeri Karangren 1 in the 1st semester of the 2020/2021 school year. The results showed that good environmental support was needed to support the montessori methods in offline mathematics learning. This support includes the availability of the montessori apparatus and the willingness of parents to support learning.

References

Aji, R. H. S. (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pengajaran. Salam: Jurnal Sosial Dan Budaya Syar’i, 7(5), 395–402.
Amalina, A. (2020). Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini di Masa Pandemi COVID-19 Tahun 2020. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.592
Cipta, D. A. S. (2018). Penerapan Pendekatan Montessori untuk Menanamkan Pemahaman Konsep Bilangan Cacah pada Siswa TK Putera Zaman Malang. Matematika Dan Pembelajaran, 6(1). https://doi.org/10.33477/mp.v6i1.440
Cipta, D. A. S., Avianty, D., & Kurniawati, A. (2019a). Profil Berpikir Kritis Siswa Asperger pada Pembelajaran Bangun Datar dengan Metode Montessori. Jurnal Didaktik Matematika, 6(2). https://doi.org/10.24815/jdm.v6i2.14175
Cipta, D. A. S., Avianty, D., & Kurniawati, A. (2019b). Three Period Lesson pada Matematika Montessori untuk Siswa Penyintas Autisme. In Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2019. Malang: Universitas Muhammadiyah.
Fitria, A. (2013). Mengenalkan dan Membelajarkan Matematika Pada Anak Usia Dini. Jurnal Studi Gender Dan Anak, 1(2).
Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., & Heru, K. (2020). Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1).
Kurniawan, C. (2020). Menumbuhkan Rasa Senang Berhitung dengan Metode Jarimatika pada Siswa TK. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 2(2). https://doi.org/10.33503/prismatika.v2i2.690
Mustafa, M. B. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II SD Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2). https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i2.55
Putria, H., Maulana, L., & Uswatun, D. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) MasaPandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu: Research & Learning in Elementary Education, 4(4), 861–872.
Sugita. (2014). Meningkatkan Kemampuan Perkalian Siswa Kelas 2 SDN 003 Rantau Pulung Menggunakan Alat Peraga Kelereng dan Batu Kerikil. Dinamika Ilmu, 14(2), 214–224.
Sugiyono, P. D. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,dan R&D, Alfabeta, cv. (2016).
Sulistiani, I. R. (2016). Pembelajaran Matematika Materi Perkalian dengan Menggunakan Media Benda Konkret (Manik-manik dan Sedotan) untuk Meningkatkan Hasil Belajar. VICRATINA : Jurnal Kependidikan Dan Keislaman, 10(2).
Wiryanto. (2020). Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar, 6(2).
Yensy, N. A. (2020). Efektifitas Pembelajaran Statistika Matematika melalui Media Whatsapp Group Ditinjau dari Hasil Belajar Mahasiswa (Masa Pandemik Covid 19). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia (Vol. 5).
Published
2020-10-27
Abstract viewed = 230 times
PDF downloaded = 271 times