PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATERI PECAHAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PAKEM SISWA SEKOLAH DASAR

  • Asri Putri Anugraini IKIP Budi Utomo Malang
  • Anik Kurniawati IKIP Budi Utomo Malang
Keywords: fraction, PAKEM, learning outcomes

Abstract

Learning success is created if students want to be serious in learning, active, creative in solving math problems. The focus of the study was the learning process by improving the mathematics learning system on fractions (multiplication of fractions) with the PAKEM approach. By improving the learning system in the classroom, it can lead to success in increasing students' abilities actively, independently, and creatively. So that researchers commit to strive for improvement of the quality of learning. The research used by researchers was Classroom Action Research (PTK). The subjects of this classroom action research were students of grade V SD Mangunrejo 2, totaling 20 students. The results of the research cycle I and cycle II increased from 74,90% to 80,20%.

References

Arikunto, S. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Aslinda. (2017). Penerapan Model Pembelajaran PAKEM dalam Meningkatakan Hasil Belajar pada Materi Sepak Bola Siswa Kelas IV B SD Negeri 013 Mekarsari. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 6(2), 472–481.
Bentley, B., & Bosse, M. J. B. (2018). College Students’ Understanding of Fraction Operation. Internatonal Electronic Journal of Mathematics Education, 13(3), 233–247.
Bruce, C., Chang, D., & Flynn, T. (2013). Foundations to Learning and Teaching Fractions: Addition and Subtraction. Ontario Ministry of Education.
Budimansyah, D., Suparlan, & Meirawan, D. (2009). PAKEM Pembelajaran Aktif, Efektif, Kreatif, dan Menyenangkan. Bandung: Genesindo.
Budiningsih, C. A. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Endang, M. (2010). Pembelajaran Aktif, Kreatif, Inovatif, Efektif dan Menyenagkan (PAIKEM). Depdiknas.
Heruman. (2008). Model Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Ibrahim, & Suparni. (2012). Pembelajaran Matematika dan Aplikasinya. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.
Kolar, V. M., Cadez, T. H., & Vula, E. (2018). Primary Teacher Students’ Understanding of Fraction Representational Knowledge in Slovenia and Kosovo. CEPS Jourrnal, 8(2), 71–96.
Kunandar. (2011). Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Rajawali Pers.
Lumbu, A., & Budiarti, I. S. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan PAKEM dengan Metode Diskusi pada Pembelajaran Fisika Dasarr Pokok Bahasan Mekanika. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 1(1), 23–28.
Masykur, A. dkk. (2010). Pintar Matematika Kelas 5 Sekolah Dasar Semester Kedua. Bogor: Yudhistira.
Novianingsih, H. (2016). Pendekatan Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 1–11.
Sutomo. (2017). Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan (PAKEM) dengan Metode Tim Kuis untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas X KKY 1 Materi Menyiapkan Proses Konstruksi Kayu pada SMK Negeri 1 Wonoasri Semester 2 Tahun Pelajaran 2016/201. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 5(2), 191–226.
Wandini, R. R., & Banurea, O. K. (2019). Pembelajaran Matematika untuk Calon Guru MI/SD. Medan: Widya Puspita.
Published
2020-10-27
Abstract viewed = 1301 times
PDF downloaded = 937 times