PENGEMBANGAN MEDIA REALIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA

  • Ninik Kuswariyanti SD Negeri Kedungcaluk 1
Keywords: media realia, learning outcomes, mathematics, fraction

Abstract

Realia media is a real object that can be used as a tool in learning activities. The purpose of this study was to improve student learning outcomes in mathematics with division material. The research method used was classroom action research in grade 2 SD Negeri Kedungcaluk 1, Krejengan District, Probolinggo Regency. The results showed that the test scores of student learning outcomes from pre-cycle to cycle 1 then cycle 2 increased significantly. In addition to improving learning outcomes, media relia also fosters enthusiasm and motivation for student learning as well as trains the independence of students to reason well in finding their own traditional distribution algorithms.

References

Ardini, P. P., Ibrahim, N., Zubaidi, M., & Syahputra, H. (2019). Media Realia dalam Mengenalkan Kosakata Anak Kelompok A di TK Kembang Teratai Kelurahan Lekobalo Kecamatan Kota Barat Kota Gorontalo. JPP PAUD FKIP Unitra, 6(1), 63-80.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Cipta, D. S. (2019). Penerapan Metode Inkuiri dengan Pendekatan Tanoshi Jugyou untuk Memperbaiki Konsep Operasi Bilangan. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 1(2), 60-68. doi:https://doi.org/10.33503/prismatika.v1i2.434
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 93-196.
Habibah, U., & Wardhani, D. A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Realia terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik Kelas 1. Elementa: Jurnal PGSD SYKIP Banjarmasin, 1(2), 158-167. doi:10.33654/pgsd
Hasan, Q. A. (2017). Pengembangan Pembelajaran Operasi Pembagian dengan Menekankan Aspek Pemahaman. Jurnal Pendidikan, 18(2), 106-114.
Hastin, M. (2016). Pengaruh Media Realia terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X SMK. Jurnal Pelangi, 8(2), 203-209. doi:http://dx.doi.org/10.22202/jp.2016.v8i2.1278
Ismiyanti, F. (2015). Efektifitas Media Realia untuk Meningkatkan Pemahaman Mengenal Warna bagi Anak Tunagrahita Sedang. E-JUPEKhu: Jurnal Ilmia Pendidikan Khusus, 1(1), 197-209. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jupekhu
Kamarullah. (2017). Pendidikan Matematika di Sekolah Kita. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 1(1), 21-32.
Lathipah, H. (2018). Penggunaan Real Object dapat Meningkatkan Minat Belajar Sains Anak Usia 5 - 6 Tahun. EL BANAR: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(1), 13-20. Retrieved from https://ojs.staibanisaleh.ac.id/index.php/ElBanar/article/view/9
Muhammad, M. (2016). Pengaruh Motivasi dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(2), 87-97.
Pratiwi, I. (2019). Efek Program PISA terhadap Kurikulum di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(1), 51-71. doi:10.24832/jpnk.V4i1.1157
Salmi. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ekonomi Peserta Didik Kelas XII IPS.2 SMA Negeri 13 Palembang. Jurnal Profit, 6(1), 1-16.
Sari, A. H. (2020, April). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Media Realia pada Siswa Kelas 2 SD. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 7(1), 52-58. doi:10.21107/pgpaudtrunojoyo.v7i1.6835
Sugiharti. (2018). Penggunaan Media Realia (Nyata) untuk Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar Matematika Kompetensi Mengenal Lambang Bilangan pada Siswa Kelas 1 SDN 02 Kartoharjo Kota Madiun. Jurnal Edukasi Gemilang, 3(1), 7-14.
Published
2021-05-04
Abstract viewed = 1427 times
PDF downloaded = 1102 times