PROSES BERPIKIR REFRAKTIF SISWA INTROVERT

  • Putri Diana Sari Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Eric Dwi Putra Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Dwi Noviani Sulisawati IKIP PGRI Jember
Keywords: refractive thinking, personality type, introvert

Abstract

The importance of critical thinking skills in problem solving is one of the objectives of implementing learning. While the ability to analyze and summarize the information obtained is called reflective thinking. This study aims to describe how students' reflective thinking processes during problem solving. Subjects needed in this study amounted to 1 student selected from 30 students of class IX D SMP Negeri 5 Jember. The data was collected by using the method of tests, questionnaires and interviews with analytical techniques including data reduction, presentation and drawing conclusions. The results showed that the refractive thinking process of introverted students started from gathering information and interpreting it. Furthermore, students connect the existing information with the knowledge they have. The subject had no other alternative in solving the problem, so there was no reason for him to had a strategy that had been implemented. However, introverted students were able to find the right answers and checked the answers they received.

References

Yusuf, S. d. (2011). Teori Kepribadian. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Agustina, N. Q. (2018). Profil Metakognisi dalam Pemecahan Masalah Ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa di MTs Negeri 8 Tulungagung Tahun Ajaran 2017/2018. IAIN Tulungagung. Tulungagung: Disertasi tidak diterbitkan.
Jumaisyaroh. (2015). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Dan Kemandirian Belajar Siswa SMP Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal KREANO, 5(2).
Maziyah, N. (2016). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Tipe Kepribadian Terhadap Hasil Belajar Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 12.
Nurrahmah, F. (2015). Profil Proses Berpikir Kreatif Siswa Kelas X Menurut Wallas dalam Memecahkan Masalah pada Materi Pokok Gerak Lurus Ditinjau dari Jenis Kelamin & Prestasi Belajar Fisika (Studi Deskriptif Analisis Siswa Kelas X MAN 1 Sragen Tahun Ajaran 2014/2015. Semarang: Universitas Islam Negeri.
Oktavia, Y. (2018). Analisis Berpikir Refraktif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 2 Taman. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.
Panglipur, I.R & Putra, E.D. (2019). dentifikasi Level Kinerja Novice Melalui Kemampuan Berpikir Kritis Siswa (Interpretasi, Analisis). Prismatik: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 2(1), 44.
Permatasari, N. (2016). Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 25 Surakarta Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Extrovert-Introvert Pada Materi Persamaan Garis Lurus. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(2), 314.
Prayitno, A. (2014). Konstruksi Teoritik tentang Berpikir Refraksi dalam Matematika. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ke-2, (pp. 58-84).
Prihati, N. (2017). Profil Berpikir Refraksi Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Geometri Ditinjau dari Tipe Kepribadian Keirsey. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(6).
Putra. (2014). eningkatan Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMK Melalui Strategi Pembelajaran React (Study Eksperimen di SMK Negeri 52 Jakarta). Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(2), 31-33.
Sholihah, D. A., & Mahmudi, A. (2015). Keefektifan Experiential Learning Pembelajaran Matematika MTs Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 176-185.
Sulisawati, D.N & Putra, E.D. (2020). Identifikasi Proses Berpikir Konseptual Siswa SMP Melalui Metode Mind Mapping. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 3(1), 52-65.
Wafida, A. (2018). Analisis Proses Berpikir Refraktif Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Berstandar Pisa Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Extrovert Introvert. UIN Syarif Hidayatullah. Jakarta: Disertasi tidak diterbitkan.
Yarmani, A. (2016, Januari). Proses berpikir Siswa Sekolah Menengah Pertama dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Adversity Quotient. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1).
Published
2022-04-30
Abstract viewed = 799 times
pdf downloaded = 443 times