PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI PENDEKATAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) PADA MATERI ARITMATIKA SOSIAL

  • Aleksander Duka Universitas Tribhuwana Tunggadewi
  • Rio Febrianto Arifendi Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang
  • Rudy Setiawan Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang
  • Nathasa Pramudita Irianti Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang
Keywords: mathematics learning outcomes, social arithmetic, Realistic Mathematics Education (RME)

Abstract

Classroom Action Research (CAR) in two cycles aims to improve students' mathematics learning outcomes, especially social arithmetic, by using the Realistic Mathematics Education (RME) learning approach in class VIIC students of SMP Muhamadiyah. Student learning outcomes increase with an average value of 73.54 percent in the first cycle and 91.45 percent in the second cycle with a KKM value of 75, improving student learning outcomes by using the RME learning strategy in social arithmetic subjects. This shows that the RME strategy has been adequate and has succeeded in improving student learning outcomes, especially in mathematics. The findings of this study are expected to be useful in improving the quality of education with the RME approach in schools, especially mathematics.

References

Burhanudin, Jajang. 2010. Studi Kinerja Pegawai Layanan Sirkulasi dan Referens di Perpustakaan UIN Sunan Gunung Djati Bandung. Tesis: Universitas Indonesia.
Farida, Nurul. 2015. “Analisis Kesalahan Siswa SMP KELAS VIII dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika”. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro. 4(2), 42-52. Diakses dari http://fkip.ummetro.ac.id/journal/index.php/matematika/article/view/306/265.
Gagne. 2014. Kegiatan Pembelajaran Yang Mendidik. Jakarta: PT Asdi Mahasatya
Istarani dan Muhammad Ridwan. 2015. 50 Tipe, Strategi dan Teknik Pembelajaran Kooperatif. Medan: Media Persada
Kunandar. 2013. Penilaian Authentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta: Rajawali Pers
Martini. 2014. Kesulitan Belajar. Bogor: Ghalia Indonesia.
Nana Sudjana 2010. Dasar-dasar Proses Belajar. Bandung: Sinar Baru
Rusfendi. 2006. Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan Cara Belajar Siswa Aktif (CBSA). Bandung
Rusman. (2015). Model-model Pembelajaran (Mengembangkan Profesionalisme Guru). Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sudjana, Nana. 2016. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdikarya
Susanto. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Thobroni. 2015. Belajar dan Pembelajaran: Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelejaran dalam Pembangunan Nasional. Yogyakarta
Trianto. 2015. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Wahyudin. 2010. Diakses dari https://ilmuwanmuda.wordpress.com/piaget-dan-teorinya
Published
2022-05-10
Abstract viewed = 548 times
PDF downloaded = 447 times