UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BANGUN RUANG SISI LENGKUNG MELALUI PEMBELAJARAN KOOPERATIF BERMAKNA MENGGUNAKAN BENDA NYATA

  • Andi Navianto SMP Negeri 3 Pule
Keywords: learning outcomes, cooperative learning, meaningful learning

Abstract

The purpose of this study was to describe efforts to improve learning outcomes of curved side shapes through meaningful cooperative learning using real objects in IX-A grade students of SMP Negeri 3 Pule in odd semesters of the 2018/2019 academic year. Class action research (CAR) was carried out in two cycles with each cycle consisting of three meetings. The stages of this research are planning, implementation of action, observation, and reflection. The research data collected is the result of observing student activities and student test results. The result showed an increase in student test result. In cycle I, the average student score was 57 with 25% classical mastery, increasing in cycle II to an average score of 87 with 83% classical completeness. From the increase in student test results, it can be concluded that the application of meaningful cooperative learning using real objects can improve learning outcomes for curved side shapes in IX-A grade students.

References

Abdurrahman dan Mulyono. (2009). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, S. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media
Gazali, R. Y. (2016). Pembelajaran Matematika Yang Bermakna. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 2, No. 3, 181-190.
Hamalik, Oemar. (2009). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: PT Sinar Baru Algensindo
Irawan, A. & Kencanawaty, G. (2017). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika. Journal of Medives, 1(2), 74 – 81.
Isjoni. (2008). Pembelajaran Kooperatif. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Istiqomah, N. & Rahaju, E. B. (2014). Proses berpikir siswa sekolah menengah pertama (SMP) dalam menyelesaikan soal cerita matematika berdasarkan gaya kognitif pada materi bangun ruang sisi lengkung. MATHEdunesa, 3(2).
Mandik, A. F. (2023). Meningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Volume Bangun Ruang Sisi Lengkung Dengan Model Pembelajaran Discovery Learning Siswa Kelas IX B SMP Don Bosco Kota Sorong. Jurnal Pendidikan, 11(1),161-171.
Marasabessy, R., Hasanah, A. & Juandi, D. (2021). Bangun Ruang Sisi Lengkung dan Permasalahannya dalam Pembelajaran Matematika: Suatu Kajian Pustaka. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 1-20.
Nurbaiti. (2020). Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Siswa Kelas IX SMP LPMD Suka Maju Rambah. Jurnal Absis, 3(1), 240-249.
Nurkomaria. 2021. Upaya Meningkatan Prestasi Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Melalui Model Pembelajaran Inquiry Pada Siswa Kelas IX Di SMP Negeri 70 Jakarta. Science : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(1), 1-12.
Özerem, A. (2012). Misconceptions in geometry and suggested solutions for seventh grade students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 720-729.
Ruqoyyah, S., Murni, S., & Wijaya, T. T. (2020). The Effect of VBA for Microsoft Excel as Teaching Material to Improve Prospective Elementary School Teachers’ Mathematical Conceptual Understanding. Mimbar Sekolah Dasar, 7(2), 251–268.
Sudjana, Nana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Tajuddin, M. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Smp Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Melalui Penggunaan Media Benda Nyata Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(1), 103-123.
Trianto. (2007). Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Yani, C. F., Maimunah., Roza, Y., Murni, A., & Daim, Z. (2019). Analisis Pemahaman Matematis Bangun Ruang Sisi Lengkung. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika,8(2),203-213.
Zaqiyah, K., Lutfiyah, Sulisawati, D. N. (2020). Pengembangan Modul Berbasis Realistic Mathematics Education untuk Pembelajaran Bangun Ruang Sisi Lengkung. LAPLACE : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 151-162.
Published
2023-04-21
Abstract viewed = 346 times
pdf downloaded = 270 times