PENGARUH DISCOVERY LEARNING BERBANTU MEDIA AUDIOVISUAL TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA

  • Muhammad Khaza Ilfa Universitas Muria Kudus
  • Sekar Dwi Ardianti Universitas Muria Kudus
  • Mohammad Syafruddin Kuryanto Universitas Muria Kudus
Keywords: Discovery learning, audiovisual, mathematical problem-solving ability

Abstract

The study is intended to learn the influence the discovery learning model was to assist audiovisual about the increased ability to solve the math problems of class IV students. It is conducted at Public Elementary School Klumpit 1, with a kind of quantitative research using a matode experiment of one group preposttest design. The sampling technique used in the study is the saturated sampling technique, with the number of students in the fourth class of students in the population of 10 boys and 15 girls. Pretest average value is 47.84. The posttest average is up to 80.36. The normal results of Shapiro-Wilk test that the pretest and posttest data above have sig > 0.05 with pretest data 0.054 > 0.05 and the posttest data 0.063 > 0.05 at significant levels 0.05 and n = 25, and H0 is accepted. N-gain tests, a value of 0.61 lies between 0.3 indicators 0.7 and a moderate increase in criteria. Thus it may be concluded that there is an increased ability to solve students' math problems through learning with the discovery learning model to assist audiovisual media.

References

Ardianti, S. D. (2015). Pengaruh Modul Tematik Inquiry-Discovery Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Metabolisme Pembentuk Bioenergi. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(2).
Chaenida, Cheni Madu Ayu. (2018). Discovery Learning Gerak Berirama. Gresik: Caremedia Communication.
Fajri, Z. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SD. Jurnal IKA,7(2).
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara (Widyaiswara Networks Journal), 1(4), 104–117.
Gunawan. (2018). Pengaruh model discovery learning berbantu media PhET terhadap hasil belajar fisika peserta didik kelas XI SMAN 1 Kediri tahun ajaram 2017/2018. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(1).
Jumadi. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas XI MIPA 1 SMA N 1 Gemolong. Jurnal Pendidikan, 30(2), 341-352.
Kamilah, S. R. (2019). Penerapan Model Pemberlajaran Discovery Learning dengan Berbantu Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 4(2), 70–77.
Prasasti. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Discovery Learning di Kelas IV SD. Jurnal Basicedu, 3(1), 174-179.
Probondani, S. D. (2016). Pengaruh Kecerdasan Logis-Matematis Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Peserta Didik Kelas XI Madrasah Aliyah Wathoniyah Islamiyah Banyumas. Skripsi. Semarang: UIN Walisongo Semarang.
Putri. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa MAN Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(2), 168-174.
Rahma, Duke Ulima. (2020). The Practicality Of Interactive Cd-Based Audiovisual Media To Improve Listening Skill. Journal of Teaching and Learning, 5(2), 103-118.
Rinditia, D., Wanabuliandari, S., & Kuryanto, M. S. (2022). Analisis Keterampilan Pemecahan Masalah Matematika Menggunakan Game Edukasi Quizizz. Jurnal In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNAPMAT), 37-43.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.
Tafonao, Talizaro. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).
Windarti, D. (2018). Peningkatan Kemampuan berpikir kritis dan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Discovery Learning dalam Pembelajaran Tematik Kelas 4 SD. Pendekar Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(1), 150-155.
Yuliana, Nabila. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Lerning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran PPs Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1), 21-28.
Published
2023-10-23
Abstract viewed = 597 times
PDF downloaded = 317 times