ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA PADA MATERI KECEPATAN DAN DEBIT

  • Novita Wulandari Universitas Muria Kudus
  • Lovika Ardana Riswari Universitas Muria Kudus
  • Diana Ermawati Universitas Muria Kudus
Keywords: speed and discharge, mathematical problem solving ability

Abstract

This research was motivated by the low mathematical problem solving abilities of fifth grade students at SD 3 Tenggeles. This can be seen from the results of students' daily test scores, of which 17 students only 8 students were able to reach the KKM. This research, which aims to analyze the mathematical problem solving abilities of class V students on Speed ​​and Discharge material, is descriptive research with a narrative approach. The research subjects were 6 students selected using purposive techniques. Data collection techniques use documentation, observation, and interviews, while data analysis techniques used in this research include collecting data, reducing data, presenting data, and drawing conclusions. The results of this research are based on four indicators of problem solving ability according to the Polya stages, namely (1) Students in the high category are able to fulfill all indicators, (2) Students in the medium category are only able to fulfill two indicators, and (3) Students in the low category unable to meet all indicators.

References

Aisyah, P. N., Khasanah, U. N., Yuliani, A., & Rohaeti, E. E. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Segiempat dan Segitiga. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 1025-1036.
Angraini, H., Sofiyan, & Alpidsyah, P. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi FPB dan KPK di SD Negeri 02 Langsa. Journal of Basic Education Studies, 2(1), 142-150.
Annizar, A. M., Maulyda, M. A., & Khairunnisa, G. F. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA pada Topik Geometri. Jurnal Elemen, 6(1), 39-55.
Ariani, Y., & Kemedi, A. K. (2018). Model Polya Dalam Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Pembelajaran Soal Cerita Volume di Sekolah Dasar. JIP, 8(2), 25-36.
Aritonang, J. P. (2018). Penyelesaian Matematika Berakhir Terbuka Pada Siswa SMAJ. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 4(1), 61-70.
Cahya, N., Astuti, H. P., Rikhayana, N.A., Hanifah, M. W. N., Ermawati, D. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal HOTS Pada Kelas III SDN 1 Bumirejo. Taksonomi Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 93-99.
Ermawati, D., Anjelifa, S. M., Maqfiroh, A. D., Ihsan, A., & Askha, U. N. M. (2023). Pengaruh Media Pecahan (MACAN) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar, 3(2), 351-364.
Ermawati, D., Febbila, R. F., Setiawan, H. I., Wulandari, R. M., & Anggira, R. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa Dalam Pemecahan Masalah matematika Soal HOTS Siswa kelas III SD N 1 Kedungdowo. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 1-9.
Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2020). Pengaruh Pendekatan PMRI Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 1-9.
Ermawati, D., Zahro, I. P., Anika, R. R., Hindriana, P. T., & Zulfia, S. K. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Hots Kelas IV SD Gempolsongo. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 7(2), 228-236.
Khurriyati, A. L., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Pemecahan masalah Matematis Siswa Kelas III melalui Media PACAPI (Papan Pecahan Pizza). Jurnal khurrIlmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1028-1034.
Lestari, D. V., Saputro, B. A., & Sukamto. (2020). Analisis Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Materi Debit Pada Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 107-116.
Maghfiroh, Z.D, Sukamto & Subekti, E.E. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Berdasarkan Langkah Polya. Dwijaloka Vol II No. 1, Maret 2021
Novitasari, & Wilujeng, H. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 10 Tangerang. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 137-147.
Pujiastuti, H., & Rio, M. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP Pada Materi Bilangan Bulat. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 11(1), 70-81.
Riswari, L. A., & Ermawati, D. (2020). Pengaruh Problem Based Learning dengan Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar.
Riswari, L. A., Arifin, B., Permoni, D., Tiyas, R. A., & Pratiwi, D. N. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Siswa Kelas V SD Islam Nurul Yasin Mejobo. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 209-222.
Riswari, L. A., Septiana, E., & Saidah, R. A. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas 1 SD Materi Penjumlahan dan Pengurangan. Journal of Elementary Education, 5(1), 11-20.
Sagita, D. K., Ermawati, D., & Riswari, L. A. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 9(2), 431-439.
Sahroni, D. (2017). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling, 115-124.
Sugandi, I. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematika Siswa Kelas XI SMA Putra Juang dalam Materi Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144-156.
Sugiyono, P. D. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta.
Sulhaniza, A. P., Ananta, A. Q., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Matematis Pada Materi Pecahan Kelas III SDN Sinomwidodo 01. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 340-350.
Suryaningsih, I., Nirwana, A. Y., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dalam Menyelesaikan Soal Kalimat Matematika di kelas IV. Journal of Elementary Education, 5(1), 31-40.
Udmah, S., Purwaningrum, J.P., & Ermawati, D. (2024). Penggunaan Media KOKUBA untuk meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 12(1), 59-74.
Utami, R. W & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dan Self-Efficacy Siswa SMP Negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika 4(2), 166-175
Yuwono, T., Supanggih, M., & Ferdiani, R. D. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137-144.
Zulfa Daril Maghfiroh, S. E. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Berdasarkan Langkah Polya. Dwijaloka, II(1), 72-80.
Zulfitri, H., Aisyah, N., & Indaryanti. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Setelah Pembelajaran dengan Pendekatan MEAs pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel. Jurnal Gantang, IV(1), 7-13.
Published
2024-04-30
Abstract viewed = 216 times
PDF downloaded = 136 times