PENGEMBANGAN MEDIA AJAR BERBASIS ARTIFICIAL INTELEGENCE PADA MATA KULIAH EVALUASI PEMBELAJARAN MATEMATIKA

  • Raras Kartika Sari Universitas Teknokrat Indonesia
  • Donna Avianty IKIP Budi Utomo
Keywords: Media, learning, artificial intelligence, mathematics

Abstract

This research is a development research (R&D). This study aims to develop learning media based on Artificial Intelligence (AI) in mathematics learning evaluation courses. The research was developed using the ADDIE model (analysis, design, development, implementation and evaluation). The media was developed by utilizing several AI tools, namely ChatGPT, Fliki, Toonme and D-ID. Experts provide an assessment of AI-based media with an average rating of Good. Media gets 78% Good in terms of appearance, 85% in a very good category in terms of use, and 80% in a good category in terms of presentation of material. Based on the assessment of material experts, the products that have been developed get 79% in the good category in terms of the suitability of the teaching materials and the assessment of the coherence of the material is 80% in the good category. Based on the assessment of linguists, the developed product received an 82% rating in the very good category in terms of the language used. A score of 78% is in a good category in terms of the pronunciation of the language in audio and a score of 79% is in a good category in language selection. Based on the results of the validation and assessment of experts, small group trials, large group trials and then revisions to the initial media products developed, the Artificial Intelligence-based learning media for mathematics learning evaluation courses is declared feasible to be used and exploited in the field.

References

Argaheni, N. B. (2020). Sistematik Review: Dampak Perkuliahan Daring saat Pandemi COVID-19 terhadap Mahasiswa Indonesia. Placentum: Jurnal Ilmiah Kesehatan Dan Aplikasinya, 8(2), 99-108.
Bibi, S., & Jati, H. (2015). Efektivitas Model Blended Learning terhadap Motivasi dan Tingkat Pemahaman Mahasiswa Mata Kuliah Algoritma dan Pemrograman. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(1), 74-87.
Endarto, I. A., & Martadi, M. (2022). Analisis Potensi Implementasi Metaverse Pada Media Edukasi Interaktif. Barik, 4(1), 37-51.
Fitriyani, Y., Fauzi, I., & Sari, M. Z. (2020). Motivasi Belajar Mahasiswa pada Pembelajaran Daring Selama Pandemik Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 165-175.
Masni, H. (2017). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 34-45.
Mikelsten, D., Teigens, V., & Skalfist, P. (2022). Kecerdasan Buatan: Revolusi Industri Keempat. Cambridge Stanford Books.
Muliandhi, P., & Cahyono, T. D. (2021). Peningkatan Keterampilan AI (Artificial Intelligence) dalam Dunia Telekomunikasi Digital pada Tenaga Pengajar Sekolah Kejuruan Tjendekia Puruhita Semarang. Tematik, 3(2).
Pringgar, R. F., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) Modul Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Pembelajaran Siswa. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 5(01), 317-329.
Rahadiantino, L., dkk. (2022). Implementasi Pembelajaran Artificial Intelligence bagi Siswa Sekolah Dasar di Kota Batu, Malang, Jawa Timur. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar.
Santoso, J. T. (2023). Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence). Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik, 1-227.
Sari, R. K. (2023). Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis pada Mata Kuliah Matematika Diskrit. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 11-19.
Sari, R. K. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa dalam Pembelajaran Daring pada Mata Kuliah Statistika. Prismatika: Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 5(2), 143-150.
Sujana, A., & Rachmatin, D. (2019). Literasi Digital Abad 21 Bagi Mahasiswa PGSD: Apa, Mengapa, dan Bagaimana. In Current Research in Education: Conference Series Journal, 1(1), 003-013.
Sutopo, A. H. (2022). Pengembangan Bahan Ajar berbasis Metaverse. Topazart.
Tejawiani, I., Sucahyo, N., Usanto, U., & Sopian, A. (2023). Peran Artificial Intelligence Terhadap Peningkatan Kreativitas Siswa dengan Menerapkan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(4), 3578-3592.
Toisuta, J. S. (2021). Peran Dosen Mengatasi Permasalahan Pembelajaran Online pada Masa Pandemi Covid-19. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 4(1), 24.
Warsita, B. W. B. (2011). Landasan Teori dan Teknologi Informasi dalam Pengembangan Teknologi Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 84-96.
Wibawa, A. E. Y. (2021). Implementasi Platform Digital sebagai Media Pembelajaran Daring di MI Muhammadiyah PK Kartasura pada Masa Pandemi Covid-19. Berajah Journal: Jurnal Ilmiah Pembelajaran dan Pengembangan Diri, 1(2), 76-84.
Wulandari, T. A. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Zoom Cloud Meeting sebagai Media E-Learning dalam Mencapai Pemahaman Mahasiswa di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Common, 4(2), 171-190.
Yuangga, K. D., & Sunarsi, D. (2020). Pengembangan Media dan Strategi Pembelajaran untuk Mengatasi Permasalahan Pembelajaran Jarak Jauh di Pandemi Covid-19. Jurnal Guru Kita PGSD, 4(3), 51-58.
Yunansah, H., Yuniarti, Y., Herlambang, Y. T., Wahid, R., & Hendriyani, A. (2022). Rancang Bangun Media Bahan Ajar Digital Berbasis Multimodalality dalam Pendekatan Pedagogik Futuristik. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 6(2), 1136-1149.
Published
2023-10-10
Abstract viewed = 1438 times
PDF downloaded = 1069 times