ANALISIS PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DENGAN PEMECAHAN MASALAH BERBANTUAN KOMIK LITERASI NUMERASI DAN ETNOMATEMATIKA

  • Siti Aisah Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Indah Rahayu Panglipur Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Dimas Andita Cahyo Sujiwo Universitas PGRI Argopuro Jember
Keywords: Problem Based Learning, mathematical comics, numerical literacy, ethnomathematics, learning outcomes

Abstract

The purpose of this research is to find out the application of learning problems (PBL) with the help of comic based literacy numeration and ethnomathematics in the Integrated High School of Madinatul Ulum class VIIIB cangkrung jenggawa based on the theorem pythagoras. This research used qualitative descriptive approaches. The collection of data were observations, interviews, documentation, and tests. Based on a comic-aided problem-solving learning analysis that focuses on the material of the pythagorean theorem and numeration and ethnomathematics literacy, it was found that 80% of students showed improvement. Based on data analysis, it can be concluded that the PBL model improves the learning outcomes of integrated high school students Madinatul Hikmah. The results show that 1. The PBL Model is more attractive to use as a learning model. 2. The students are more involved in working on the pythagoras theorem. 3. The PBL model can improve the critical thinking ability of the pupils and encourage them to do something.

References

Agustin, V. N. (2013). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa melalui Model Problem Based Learning (PBL). Journal of Elementary Education, 2(1).
Anderha, R. R., & Maskar, S. (2021). Pengaruh Kemampuan Numerasi Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 1-10.
Arifin, Z. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1).
Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334-341.
Hasanah, U., Sarjono, S., & Hariyadi, A. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Prestasi Belajar IPS SMP Taruna Kedung Adem. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(1), 43-52.
Herzon, H. H., Budijanto, B., & Utomo, D. H. (2018). Pengaruh problem-based learning (PBL) terhadap keterampilan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(1), 42-46.
Kusno, K., & Makhful, M. (2022). Etnomatematika pada Budaya Pesantren. Purbalingga: Eureka Media Aksara.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode Metode Baru. Terjemahan: Tjetjep Rohendi. Jakarta: UI-Press.
Nirmalasari, D., Sampoerno, P. D., & Makmuri, M. (2021). Studi Etnomatematika: Eksplorasi Konsep-Konsep Teorema Pythagoras Pada Budaya Banten. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 6(2).
Oktaviana, D., & Haryadi, R. (2020). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap kemampuan pemecahan masalah mahasiswa. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1076-1085.
Panglipur, I. R., & Rosita, M. Berpikir Matematis Siswa pada Pembelajaran Audio Visual Berbantuan LKPD Berbasis Literasi Numerasi. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 7(1), 78-87.
Patriana, W. D., Sutama, S., & Wulandari, M. D. (2021). Pembudayaan Literasi Numerasi untuk Asesmen Kompetensi Minimum dalam Kegiatan Kurikuler pada Sekolah Dasar Muhammadiyah. Jurnal Basicedu, 5(5), 3413-3430.
Muhammad, I., Marchy, F., do muhamad Naser, A., & Turmudi, T. (2023). Analisis Bibliometrik: Tren Penelitian Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika Di Indonesia (2017–2022). JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 11(2), 267-279.
Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas Atas Sekolah Dasar. Absis: Mathematics Education Journal, 3(1), 9-15.
Purrohman, P. S. (2018). Menulis Skripsi Dengan Metode Penelitian Kualitatif. https://osf.io/8d9s5/download
Rerung, N., Sinon, I. L., & Widyaningsih, S. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik SMA Pada Materi Usaha dan Energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 47-55.
Saputro, L. H., Sunandar, S., & Kusumaningsih, W. (2020). Keefektifan Model Problem Based Learning Berbasis Etnomatematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Kelas VII. Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(5), 409-416.
Setyosari, P., & Sumarmi, S. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(9), 1188-1195.
Simamora, Y., Simamora, M. I., & Andriani, K. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Matematik Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (JPMS), 8(2), 532-538.
Sugiyono. (2018). Metode Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Published
2023-10-28
Abstract viewed = 959 times
PDF downloaded = 648 times