KOMIK 3D NUSANTARA BERBASIS TECHNOLOGY PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN ARITMETIKA SOSIAL SISWA TUNAGRAHITA

  • Khoirina Muqtafia Universitas Muria Kudus
  • Divany Maulida Rizqiyah Universitas Muria Kudus
  • Sadana Aura Diva Universitas Muria Kudus
  • Josephine Gabriella Universitas Muria Kudus
  • Fajar Pamungkas Universitas Muria Kudus
  • Jayanti Putri Purwaningrum Universitas Muria Kudus
Keywords: Social arithmetic, learning media, mental retardation

Abstract

The aim of this research is to overcome the problem of mental retardation in developing mathematical potential and talent, especially abilities in social arithmetic by providing learning media adapted to the characteristics of mentally retarded students in the form of 3D comics with Indonesian cultural nuances based Technology Pedagogical Content Knowledge (TPACK) assisted by money pyramid media. This is because 11 of the 13 students are still not familiar with the new currency issued by Bank Indonesia, making it difficult for them to spend money. 3D comic media contains stories about traveling to three places in the archipelago which include Bali, Yogyakarta and Bogor, the embossed effect on the paper gives a three-dimensional impression so that it attracts the attention of mentally retarded students to learn using 3D Comics. The money pyramid media is used as the initial foundation for introducing money from one thousand to one hundred thousand denominations to mentally retarded students. The subjects in this research were 13 mentally retarded students in class X C using research methods in the form of experiments. Based on the results of research conducted using data processing, it was found that there were differences in the learning outcomes of mentally retarded students before and after being given treatment in the form of using 3D comic media with nuances of Indonesian culture and money pyramids. The amount of effectiveness in using media influences the learning outcomes of mentally retarded students by 67% in the quite effective category.

References

Alfikri, I., & Ahsyar, T. K. (2017). Media Pembelajaran Interaktif Seni Origami Berbasis Animasi untuk Anak Tunagrahita Sedang. Jurnal Ilmiah Rekayasa dan Manajemen Sistem Informasi, 3(2), 50-60.
Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. PILAR, 14(1), 15-31.
Dapodik. 2022. Data Pokok Pendidikan SLB. URL: https://dapo.kemdikbud.go.id/sekolah/CB7A7F349B2677CDE9BC. Diakses tanggal 7 Februari 2023.
Dzhabiyah, T., Basori, & Maryono, D. (2021). Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran PBL dan Tutor Sebaya terhadap Pemahaman Peserta Didik pada Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis Kelas X Jurusan Multimedia SMK Batik 2 Surakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Kejuruan, 127-131.
Fauzy, M. N., & Satya, B. (2017). Sistem pakar klasifikasi tunagrahita menggunakan metode forward chaining berbasis web (studi kasus: slb tunas kasih 2 turi). Data Manajemen dan Teknologi Informasi (DASI), 18(1), 14-19.
Kemendikbudristek. (2023). Buku Saku: Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, 9–46.
Kolo, E., Nahak, S., & Disnawati, H. (2021). Penggunaan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa materi aritmetika sosial. RANGE: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 115-122.
Maulidiyah, F. N. (2020). Media pembelajaran multimedia interaktif untuk anak tunagrahita ringan. Jurnal Pendidikan, 29(2), 93-100.
Mayasari, N. 2019. Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita Dengan Tipe Down Syndrome. Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak. 14(1), 111-134.
Nuriyanti, S., Mulia, D., & Pratama, T. Y. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Montase dalam Meningkatkan Kemampuan Mengenal Uang pada Anak Tunagrahita. Jurnal Unik: Pendidikan Luar Biasa, 6(2): 102-108.
Nurmansyah, U. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Barisan dan Deret Aritmetika Melalui Pendekatan Saintifik TPACK. JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 6(2), 195-211.
Permatasari, D. A. (2021). Pentingnya Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Pada Matematika Di Era Revolusi Industri 4.0.
Rahmadi, I. F. 2019. Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Kerangka Pengetahuan Guru Abad 21. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1).
Ramopoly, I. H., & Bua, D. T. (2021). Analisis Kesulitan Guru dalam Mengajar Anak Berkebutuhan Khusus (Tunagrahita) Di SLB Dharma Wanita Makale. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 87-97.
Safitri, J., Sugiharta, R., & Rachma, K. (2021). upaya guru dalam meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar dengan menggunakan pendekatan TPACK. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin (Vol. 4).
Saputra, V. H. Darwis, D. dan Febrianto, E., 2020. Rancang Bangun Aplikasi Game Matematika Untuk Penyandang Tunagrahita Berbasis Mobile. Jurnal Komputer dan Informatika. 15(1): 171-181
Ulfa, F., & Mas'udah. (2018). Pengaruh Kegiatan Kolase dengan Menggunakan Bahan Alam terhadap Kemampuan Motorik Halus pada Anak Kelompok A Di TK Hidayatullah Lidah Kulon Surabaya. Teratai, 1-4.
Widaningsih, R., Irianto, D. M., & Yuniarti, Y. (2023). Pembelajaran Berbasis Tpack Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 9(1), 9-16.
Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas media pembelajaran interaktif pada proses pembelajaran rangkaian listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.
Published
2024-04-30
Abstract viewed = 130 times
pdf downloaded = 93 times