PENERAPAN PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DENGAN ALAT PERAGA TIMBANGAN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PENYELESAIAN MATEMATIKA

  • Lilis Widyawati SMPN 3 Tirtoyudo Satu Atap
  • Era Dewi Kartika Universitas Insan Budi Utomo
  • Endah Widiantoro SMKN 2 Malang
Keywords: Discovery learning, weighing equipment, mathematical solution

Abstract

The aim of this research is to describe the application of the discovery learning learning model with scales to improve PLSV Completion Ability. There has not been much research on discovery learning using scales as a tool. The research method used is qualitative descriptive. The research subjects were 22 students in class VII A of SMPN 3 Tirtoyudo Satu Roof. Data collection techniques are carried out by observing during the learning process, student answers and student learning outcomes. The research results show that students' ability to complete PLSV increases, student learning outcomes also increase, and the learning process is more meaningful. Students whose ability to solve PLSV questions had increased and developed reached 14.8%, namely 4 students, students who developed according to expectations reached 37.1%, namely 10 students, students who were starting to develop reached 29.6%, namely 8 students. students and 5 students have not developed their ability to solve PLSV questions.

References

Agus Supriyadi, Zainuddin, Paridjo. (2012). Peningkatan Hasil Belajar Metode Discovey Pembelajaran IPA Kelas IV SDN 03 Sungai Ambawang Kubu Raya. Jurnal pendidikan dan pembelajaran.
Alfriani, Nurul, Ratu Y. Natsir, dan Yustina. (2022). Model Pembelajaran Discovery Learning dapat Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Seni Budaya pada Siswa Kelas VII.II UPTD SMPN 19 Barru. Jurnal Guru Pencerah Semesta, 1(1), 21-29.
Aman Rambe. (2012). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Penerapan Metode Pembelajaran Discovery. Jurnal Handayani.
Ferawati, F., & Suhendri, H. (2020). Efektivitas Model Discovery Learning dan Problem Based Learning terhadap Berpikir Kreatif dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 6(1): 111-120.
Masitoh, U., Suganda, O., & Widiantie, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Alat Peraga Sederhana Terhadap Kemampuan Metakognitif. Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, 11(1), 27-33.
Napfiah, Siti. (2019). Pembuatan Alat Peraga Matematika untuk Meningkatakan Kreativitas Mahasiswa. Jurnal Tadris Matematika, 2(1), 31-40.
NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: Boston, MA: Person Education.
Nisa’, Ziyana Endah K. (2020). Implementasi Model Discovery Learning Berbantuan Alat Peraga Manipulatif untuk Meningkatkan Kemampuan Imajinasi Matematis Siswa SLB Tunarungu. Unnes: (Skripsi, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Semarang). Diakses dari https://lib.unnes.ac.id.
Prasetyawan, E. (2017). Upaya Meningkatkan Sikap Terhadap Matematika Dengan Menggunakan Pendekatan Discovery Pada Siswa Kelas Vii D Smp Muhammadiyah 7 Yogyakarta. EDUKA Jurnal Pendidikan, Hukum dan Bisnis, 1(V), 24 - 40. http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/Eduka/article/view/3762
Rubae’ah, C. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning) Pada Materipersamaan Linear Satu Variabel Kelas 7d Smp Negeri 8 Kota Bogor. JOURNAL OF SOCIAL STUDIES, ARTS AND HUMANITIES (JSSAH), 01(01), 51-56. https://journal.unpak.ac.id/index.php/proceedings/article/view/4003/2524
Saleh, M., Ernisa, Aklimawati, & Mahmuzah, R. (2019). Pembelajaran Inquiri Based Learning Pada Materi Limas SMP Negeri 16 Banda Aceh. Histogram: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2): 199–209. http://dx.doi.org/10.31100/histogram.v3i2.405

Saleh, M., Satifa, H., & Ainun, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar dengan Penerapan Model Pembelajaran Guided Discovery Learning pada Materi Persamaan Linier Satu Variabel. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika (JKPM), 6(2), 255-265.
Sunarto, Muhammad Fikri dan Nur Amalia. (2022). Penggunaan Model Discovery Learning Guna Menciptakan Kemandirian dan Kreativitas Peserta Didik. BAHTERA: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 21(1), 94-100.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Zamzam, Kenys F, Siti Napfiah, dan Asri P. Anugraini. (2018). Persepsi Mahasiswa terhadap LKM Geometri Transformasi Berbasis Discovery Learning dengan Pendekatan Kontekstual. Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 65-69.
Published
2024-04-30
Abstract viewed = 124 times
pdf downloaded = 64 times