IMPLEMENTASI MODEL CONTEXTUAL TEACHING LEARNING DALAM MENINGKATKAN KETERLIBATAN SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA

  • Risna Amalia Ulfa Universitas Insan Budi Utomo
  • Dyah Ayu Sulistyaning Cipta Universitas Insan Budi Utomo
Keywords: Student involvement, contextual teaching learning, SWOT analysis

Abstract

This best practice writing aims to determine the effectiveness of the CTL learning model in increasing student involvement in learning mathematics and to provide the best recommendations for using Contextual Teaching Learning in learning. Learning problems that occur in SMA Selamat Pagi Indonesia class XII students involving conditions of low learning motivation and lack of involvement in all learning activities, of course, have an impact on learning outcomes that do not achieve learning objectives.  The method used in this research is using qualitative methods where data collection through literature review, observation, interviews, and documentation, then analyzed with a SWOT matrix equipped with IFAS (Internal Factor Analysis Strategy) and EFAS (External Factor Analysis Strategy) factors. The use of the CTL model has been able to show significant results, in the SWOT matrix shows that the results of the analysis of internal and external factors, positioning the use of CTL in learning in Quadrant 1. Which means, the use of CTL is in a very favorable situation. The use of this learning model has opportunities and strengths at a positive value (x = +1.22, y = +1.17). The strategy that must be applied in using the CTL model is to support an aggressive growth policy (Growth oriented strategy), which is fully implemented and disciplined according to its syntax, so that its implementation can be effective in increasing student involvement in learning mathematics.

References

Anggriyaningsih, N., Wahyudi, & Hidayati, R. (2020). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika tentang Bangun Ruang Siswa Kelas V SDN 1 Waluyorejo Tahuan Ajaran 2019/2020. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 262-270.
Fahmi. (2021). Strategi Pembelajaran Contextual Teaching and Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan IPA: Mengembangkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Pembelajaran IPA (pp. 121-128). Lampung: S2 IPA UNLAM PRESS.
Gusteti, M. U., & Neviyami. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi pada Pembelajaran Matematika di Kurikulum Merdeka. Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(3), 636-646.
Hasudungan, A. N. (2022). Pembelajaran Contextua Teaching Learning (CTL) pada Masa Pandemi COVID-19: Sebuah Tinjauan. Jurnal Dinamika, 3(2), 112-126.
Hermawan, R., Syahruroji, A., Nurhasanah, A., & Yandari, I. A. (2023). Analisis Pembelajaran Berbasis TPACK pada Peserta Didik di Kelas V SDN 2 Kandangsapi. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 100-111.
Mujahidah, L., & Suhendar, U. (2018). Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Disposisi Matematis Siswa Kelas VIIIA SMPN 2 Pulung. Edumatica, 3(2), 55-67.
Pratama, Y., Caswita, & Dahlan, S. (2018). Pengembangan LKPD Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Digital Repository Unila, 1-13.
Purwati, R. P. (2020). Upaya Peningkatan Keaktifan Belajar Peserta Didik dengan Pendekatan Discovery Learning Menggunakan Google Classroom. Habitus: Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Antropologi, 4(1), 202-212.
Putra, I. G. (2017). Analisis Swot sebagai Strategi Meningkatkan Keunggulan pada UD Kacang Sari di Desa Tamblang. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(2), 397-407.
Putrianasari, D., & Wasitohadi. (2015). Pengaruh Penerapan Pendekatan Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Motivasi Belajar Siswa Kelas 5 SD Negeri Cukil 01 Kecamatan Tengaran - Kabupaten Semarang. Scholaria, 5(1), 57-77.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar: Merdeka Belajar dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0 (pp. 289-302). Gorontalo: Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.
Rozaq, M. I., & Kocimaheni, A. A. (2018). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) dengan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jepeng di Kelas X SMA. e-journal UNESA, 1-9.
Widaningsih, R., Irianto, D. M., & Yuniarti, Y. (2023). Pembelajaran Berbasis TPACK untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi dan Hasil Belajar Peseta Didik. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian(9), 9-16.
Winarni, S. (2015). Pendekatan Kontekstual dalam Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 79-88.
Wiryana, R., & Alim, J. A. (2023). Permasalahan Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 2(3), 271-277.
Published
2024-04-30
Abstract viewed = 121 times
pdf downloaded = 86 times