ANALISIS KESULITAN SISWA BERDASARKAN GENDER DALAM MENYELESAIKAN PERMASALAHAN MATEMATIS

  • Marselina Ina Universitas PGRI Kanjuruhan
  • Timbul Yuwono Universitas PGRI Kanjuruhan
  • Tatik Retno Murniasih Universitas PGRI Kanjuruhan
Keywords: Difficulty analysis, polya stages, mathematical problem solving questions, gender

Abstract

The aim of this research is to analyze the mathematical problem solving abilities of class VIII middle school students based on the student's gender. This research is a qualitative descriptive study. The subjects in this research were 23 students in class VIII of Malang National Middle School, consisting of 11 male students and 12 female students. Then 6 subjects were selected, namely 3 men and 3 women who had mathematical problem solving abilities in the high, medium and low categories. The research was carried out in the second semester of the 2022/2023 academic year. Analysis was carried out by giving a written test in the form of 2 essay questions. The material tested is problem solving questions related to the Pythagorean theorem. The results of the analysis of students' problem solving abilities were obtained based on the results of student work and interviews. The results of this study indicate that female students' mathematical problem solving abilities are better than male students in solving problems related to the Pythagorean theorem.

References

Akbar, P., Hamid, A., Bernard, M., & Sugandi, A. I. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematik siswa kelas xi sma putra juang dalam materi peluang. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 144–153.
Aminah, A., & Kurniawati, K. R. A. (2018). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika topik pecahan ditinjau dari gender. JTAM (Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika), 2(2), 118–122.
Ario, M. (2016). Analisis kemampuan penalaran matematis siswa SMK setelah mengikuti pembelajaran berbasis masalah. Edu Research, 5(2), 125–134.
Bariyyah, K., & Amelia, R. (2020). Analisis kesalahan dalam menyelesaikan soal bangun ruang sisi datar pada siswa kelas ix smp di kota cimahi. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(5), 403–414.
Dewi, D. P., Mediyani, D., Hidayat, W., Rohaeti, E. E., & Wijaya, T. T. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Pada Materi Lingkaran Dan Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(6), 371–378.
Enlisia, A. P., Rahardjo, S., & Sisworo, S. (2020). Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah Polya. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(12), 1820–1826.
Fatah, M., Suud, F. M., & Chaer, M. T. (2021). Jenis-Jenis Kesulitan Belajar Dan Faktor Penyebabnya Sebuah Kajian Komperehensif Pada Siswa Smk Muhammadiyah Tegal. Psycho Idea, 19(1), 89–102.
Gunada, I. W., & Roswiani, Y. (2019). Analisis Tingkat Kemampuan Pemecahan Masalah Materi Fluida Statis Melalui Model Pembelajaran Problem Solving Analysis Of Student Problem Solving Lvel In Static Fluid Topic Through Problem Solving Learning Model.
Hakim, R. N. (2021). Analisis Tingkat Kecemasan Matematis Siswa SMA. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 809–816.
Latifah, T., & Afriansyah, E. A. (2021). Kesulitan dalam kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi statistika. Journal of Authentic Research on Mathematics Education (JARME), 3(2), 134–150.
Maimunah, M., & Sulistyorini, Y. (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Pembelajaran Teams Game Tournament Berbasis Discovery Learning. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 4(2), 125–136.
Midawati, M. (2022). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Berdasarkan Langkah Polya. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 831–837.
Nurizlan, A., Komala, E., & Monariska, E. (2022). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita pada materi trigonometri ditinjau dari langkah polya. Prisma, 11(2), 639–649.
Pratiwi, N. Y., & Hidayat, W. (2020). Kesulitan siswa madrasah ibtidaiyah pada materi pecahan berdasarkan langkah polya. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 248–262.
Rahman, F. S., & Wandini, R. R. (2024). Pentingnya Meningkatkan Pengaruh Kemampuan Komunikasi Matematis dan Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Journal Innovation In Education, 2(1), 37–46.
Sholiha, L., & Widayanti, E. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Hots (Higher Order Thinking Skills). Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 5(2), 204–220.
Wulandari, L., & Riajanto, M. L. E. J. (2020). Analisis kesulitan siswa SMP dalam menyelesaikan soal materi teorema pythagoras. Jurnal Riset Pendidikan Dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 3(2), 61–67.
Published
2024-04-30
Abstract viewed = 155 times
PDF downloaded = 81 times