PENGEMBANGAN MODUL DENGAN MENGINTEGRASIKAN NILAI KEISLAMANAN PADA MATERI GARIS DAN SUDUT

  • Mida Wardatus Mustakim Universitas Insan Budi Utomo
  • Mika Ambarawati Universitas Insan Budi Utomo
Keywords: Mathematics teaching module, integration of Islamic values

Abstract

Mathematics is a very important area of education. Learning mathematics is not just about remembering what formulas they learn, but how to apply mathematical material, in order to produce students who not only have cognitive abilities. The teaching module better if there was a teaching module that integrated Islamic values in writing. The type of research used is a development research. The development model used is the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model. The development of a mathematics teaching module that integrates Islamic values in the subject of lines and angles is suitable (valid) for use as a teaching module by looking at the validation from Islamic religious experts of 71.43% and 85.71%, validation of mathematicians at 85.71%, mathematics teacher validation was 85.71%, and peer validation was 100%. Student responses to the mathematics module that integrated Islamic values produced an average of 86.92% in small-scale trials with interesting criteria.

References

Andriani, Siska dan Rizki Wahyu Y. Putra. (2021). Pengembangan Modul Matematika SMP/MTs Berintegrasi Nilai-Nilai Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9 (1), 37-46.
Asriani, A. A., Kadir, & Muin, A. (2017). Pendekatan Problem Possing tipe Within Solution Berbasis Konteks Islami Terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. In Prosiding SI MaNIs (Seminar Nasional Integrasi Matematika dan Nilai Islami), volume 1, pages 221–229.
Borg W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational research: An introduction. New York: Longman.
Fatma Fitriani. (2016). Pengembangan bahan ajar terintegrasi nilai-nilai Spiritual untuk Kelas XI SMA Kelas I Bedasarkan Kurikulum 2013. (Tesis PascasarjanaUNIMED).
Febrianti, Suci, M. Imamuddin, dan Isnaniah. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah matematika dalam Menyelesaikan Soal HOTS Terintegrasi Nilai-Nilai Islam. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 4 (1), 1-10.
Fitrah, M. & Kusnadi, D. (2022). Integrasi nilai-nilai islam dalam membelajarkan matematika sebagai bentuk penguatan karakter. Jurnal Eduscience (JES), 9(1):152–167.
Hamzah, F. (2015). Studi Pengembangan Modul Pembelajaran IPA berbasis Intregrasi ISLAM-SAINS Pada Pokok Bahasan Sistem Reproduksi Kelas IX Madrasah Tsanawiyah, 1(1), 41–54.
Hermawati dan Samsul Maarif. (2021). Pengembangan Bhan Ajar Matematika Berbasis Konteks Dunia Islam pada Materi Aljabar Siswa SMP IT / MTs Kelas VII. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM), 3 (2), 101-111.
Hikmah, Nailil dan Arghob Khofya Haqiqi. (2021). Pengembangan E-Modul Matematika Terintegrasi Nilai-Nilai Islam Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Bentuk Aljabar. Fokus Action of Research Mathematic, 4 (1), 125-140.
Imamuddin, M., Isnaniah, I., Zulmuqim, Z., Nurdin, S., & Andryadi, A. (2020). Integrasi Pendidikan Matematika dan Pendidikan Islam (Menggagas Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah). AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2):117.
Khaira, N., Idris, K., & Bahri, S. (2021). Pembelajaran Matematika Terintegrasi Nilai Keislaman untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Ar- Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2):89–100.
Mauluah, L. & Marsigit (2014). Pengembangan LKS Matematika yang Terintegrasi dengan Nilai-Nilai Islam di Kelas IV MI Diponegoro Bantul. Al- Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam, 6(1).
Muslimin & Sunardi (2021). Pengembangan Modul Geometri Ruang Problem Based Learning Terintegrasi Nilai-Nilai Islam. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 7(2):101–111.
Romadoh, Anggik Gaguk, Dian Fitri Argarini, dan Siti Napfiah. (2022). Meningkatkan Kemampuan Menghafal Al Qur’an dengan Optimalisasi Angka. Prosiding Seminar Nasional IKIP Budi Utomo, 3 (1), 116-122.
Sholihah, Fadlilatul Maratus. (2022). Integrasi Matematika pada Materi Sudut di dalam Al Qur’an. Kompasiana, 19 Juni.
https://www.kompasiana.com/fadlilams03/62af4052bb44860d5d1e2bb3/i ntegrasi-matematika-pada-materi-sudut-di-dalam-al-qur-an.
Ulia, N., Sari, Y., & Hariyono, M. (2020). Pengaruh Bahan Ajar Konsep Dasar Matematika Berbasis Internalisasi Nilai-Nilai Islam Terhadap Sikap Religius. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 3(1):1–10.
Published
2024-04-30
Abstract viewed = 145 times
pdf downloaded = 67 times