ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA OPERASI HITUNG PADA BILANGAN PECAHAN CAMPURAN

  • Errina Ida Zalima IKIP Budi Utomo Malang
  • Ferdianus Panggar Njanji IKIP Budi Utomo Malang
  • Lasmiatik Lasmiatik IKIP Budi Utomo Malang
  • Leni Agustina IKIP Budi Utomo Malang
  • Maria Dela IKIP Budi Utomo Malang
  • Mika Ambarawati IKIP Budi Utomo Malang
Keywords: Difficulty Analysis, Story Problem, Compute Operations, Mixed Fraction Numbers

Abstract

This study describe the analysis of the difficulty of students in completing problem arithmetic operations on mixed numbers class VI MI Darussalam Malang. This type of research is a descriptive study with a qualitative approach. The subjects of this study are students of class VI MI Darussalam Malang with high, medium, and low grades. The results showed that: (1) students in the high and medium grades did not have difficulty in changing mixed fractions to ordinary fractions, however students in the low grade category have difficulty in converting mixed fractions to ordinary fractions; (2) students in the high grade category have no difficulty equating the denominator, however students in the medium and low grade categories have difficulty in equating the denominator of fractions; (3) students with all three categories of high, medium, and low grades have difficulty in calculating fraction operations with three mixed numbers; and (4) students in the high, medium, and low grade categories have difficulty completing the mixed fraction counting operation.

References

Ambarawati, M. (2016). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Strategi Think Talk White. Jurnal Pedagogia, 5(2), 239-245.
Badaruddin, Kadir, & Anggo, M. (2016). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal-Soal Operasi Hitung Pecahan Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 10 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 4(2), 43-56.
Fuadi, R., Johar, R., & Munzir, S. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Melalui Pendekatan Kontekstual. Jurnal Didaktika Matematika, 3(1), 47-54.
Ghufron, M. N & Risnawati, R. (2015). Kesulitan Belajar Pada Anak: Identifikasi Faktor Yang Berperan. Elementry, 3(2), 297-311.
Indriani, A. (2018). Penggunaan Blok Pecahan Pada Materi Pecahan Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 11-16.
Ismail. (2016). Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Aktif Di Sekolah. Jurnal Edukasi, 2(1), 30-43.
Kaprinaputri, A. P. (2013). Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Ilmiah VISI P2TK PAUD NI, 8(1), 10-15.
Mariani, S. (2015). Pengajaran Konsep Pecahan dan Kabataku Pecahan di Sekolah Dasar. Jurnal Matematika Integratif, 11(2), 120-129.
Mulyadi, M. (2011). Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Serta Pemikiran Dasar Menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi dan Media, 15(1), 127-138.
Nurjanatin, I., Sugondo, G., & Manurung, M. M. H. (2017). Analisis Kesalahan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Luas Permukaan Balok Dikelas VIII-F Semester II SMP Negeri 2 Jayapura. Jurnal Ilmiah Matematika dan Pembelajarannya, 2(1), 22-31.
Prafitriyani, S & Dassa, A. (2016). Exploration of Procedural Knowledge In Solving Arithmetic Operation In Fraction Of Grade XI Student At SMAN 17 In Makasar. Jurnal Daya Matematika, 4(2), 101-118.
Permadi, W. E & Irawan, E. B. (2016). Memahami Konsep Pecahan Pada Siswa Kelas IV SDN Sumberejo 03 Kabupaten Malang. Jurnal Pendidikan, 1(9), 1735-1738.
Rahmat, P.S. (2009). Penelitian Kualitatif. Jurnal Equilibrium, 5(9), 1-8.
Solek, P. (2015). Mengenal Kesulitan Belajar dan Kesulitan Belajar Spesifik. Proseding Seminar Nasional PGSD UPY dengan Tema Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar Ketika Murid Anda Seorang Disleksia. Hal 4-6.
Suwasi’ah. (2019). Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Menentukan Pecahan Senilai melalui Media Permainan Kartu Domino. Jurnal Prismatika, 2(1), 58-70.
Yusdiana, B. I & Hidayat, W. (2018). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMA Pada Materi Limit Fungsi. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3), 409-414.
Wahyuddin. (2016). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Kemampuan Verbal. Jurnal Tadris Matematika BETA, 9(2), 148-160.
Published
2020-04-02
Abstract viewed = 4403 times
PDF downloaded = 2947 times