ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA MATERI LUAS PERMUKAAN DAN VOLUME BANGUN RUANG SISI DATAR

  • Syifa Khoirunnisa IKIP Budi Utomo Malang
  • Sulhan Sulhan IKIP Budi Utomo Malang
  • Umi Kalsum IKIP Budi Utomo Malang
  • Dorkas Lali Timbu IKIP Budi Utomo Malang
  • Oktavianus Bulu Ngongo IKIP Budi Utomo Malang
  • Mika Ambarawati IKIP Budi Utomo Malang
Keywords: difficulty, solve, solid geometry

Abstract

Most students consider mathematics as a difficult and confusing subject of the many subjects, solid geometry is one of the mathematical subjects considered by students to be the most difficult to understand. Therefore a study was conducted on the difficulties of students in completing the material in solid geometry. The purpose of this study is to describe the difficulty of students in solving mathematical problems in the material surface area and volume of the solid geometry with flat side, especially rectangular solid. This research is a descriptive qualitative research. Based on research that has been done, it is known that students have difficulty understanding concepts and definitions, difficulty applying formulas, and difficulty in calculations.

References

Agninditya, F., Sunandar, dan H. Purwati. (2014). Analisis Kesalahan dan Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Uraian Pokok Bahasan Trigonometri Kelas X.IIS di SMAN 1 Rembang. Prosiding Mathematics and Sciences Forum 2014. ISBN 978-602-0960-00-5. Hal: 795-798.
Chamundeswari, S. (2014). Conceptual Errors Encountered in Mathematical Operations in Algebra among Students at the Secondary Level. International Journal of Innovative Science. 1(8), 24-38.
Endah, Ayu S. dan Febrian. (2016). Dual Mode Error Analysis: Penyelesaian Permasalahan Luas Permukaan serta Volume Prisma dan Limas Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Gantang Pendidikan Matematika, 1(2), 25-37.
Hidayat, S. (2013). Pengembangan Kurikulum Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Humaerah, Sry Ratu. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-soal pada Materi Geometri dengan Prosedur Newman Kelas VIII MTs Muhammadiyah Tanetea Kabupaten Jeneponto. Skripsi. Pendidikan Matematika UIN Alauddin Makassar.
Mahmud, Rauman. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Menyelesaikan Soal Luas Permukaan dan Volume Kubus. JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1),17-22.
Nurjanatin, Ina; Sugondo, Gatot; dan Manurung, Mayor M.H. (2017). Analisis Kesalahan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Luas Permukaan Balok di Kelas F Semester II SMP Negeri 2 Jayapura. Jurnal Ilmiah Matematika dan Pembelajarannya, 2(1), 22-31.
Mutia. (2017). Analisis Kesulitan Siswa SMP dalam Memahami Konsep Kubus Balok dan Alternatif Pemecahannya. BETA: Jurnal Tadris Matematika, 10(1), 83-102.
Rizqiyyah, Nurul Fajriati. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Kompetensi Dasar Menyelesaikan Masalah Yang Berkaitan Dengan Volume Kubus dan Balok Kelas V MI Nashrul Fajar Semarang Tahun Pelajaran 2017/2018. Skripsi. Semarang: UIN Walisongo.
Syahrir, Kusnadin, Nurhayati. (2013). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep dan Prinsip Materi Pokok Dimensi Tiga Siswa Kelas XI SMK Keperwatan Yahya Bima. Jurnal Prisma Sains, 1(1), 88-102.
Yulfiana. (2015). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-soal Volume Bangun Ruang Sisi Lengkung pada Siswa Kelas IX SMP Muhammadiyah 9 Ngemplak Tahun Ajaran 2015/2016. Skripsi. Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Published
2020-04-01
Abstract viewed = 328 times
PDF downloaded = 212 times