PENGGUNAAN LEGO SEBAGAI ALTERNATIF PENANAMAN PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MEMAHAMKAN KONSEP PENGURANGAN BILANGAN ASLI

  • Rusmini Rusmini SD Negeri Krejengan Kabupaten Probolinggo
Keywords: lego, natural numbers, character education

Abstract

Mathematics subjects, often unknowingly, clash the teacher in instilling character education. Not infrequently, in the process of learning mathematics, the teacher gives a bad character investment. Call it in the subtraction of natural numbers. Often teachers use the word 'borrow'. In fact, he never returned the loan. Then the purpose of the research conducted with this classroom action research method is to improve the learning process so that it no longer instills bad character. The researcher uses lego media as a model of the enumerator in instilling the concept of subtracting natural numbers. The results obtained that by using lego media, students can reduce natural numbers without making mistakes in concepts and learning outcomes obtained in classical completeness is 84.6%. Through this learning, even the cultivation of bad characters can be eliminated.

References

Amir, Almira. (2014). Pembelajaran Matematika SD dengan Menggunakan Media Manipulatif. Forum Paedagogik, VI(1), 72-89.
Cipta, Dyah Ayu Sulistyaning. (2018). Penerapan Pendekatan Montessori untuk Menanamkan Pemahaman Konsep Bilangan Cacah pada Siswa TK Putera Zaman Malang. Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 30-34.
Frengky. (2018). Model Pembelajaran Matematika Siswa Kelas Satu Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi, 35(1), 151-163.
Mukrimatin, Murtono, & Wanabuliandari. (2018). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Rau Kedung Jepara pada Materi Perkalian Pecahan. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, I(1), 67-71.
Mulia, Dini Siswani, & Suwarno. (2016). PTK (Penelitian Tindakan Kelas) dengan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal dan Penulisan Artikel Ilmiah di SD Negeri Kalisube, Banyumas. Hazanah Pendidikan: Jurnal Ilmiah Kependidikan, IX(2).
Ningrum & Leonard. (2014). Pengembangan Desain Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Kelas 1. Jurnal Formatif, 4(3), 163-173.
Purnama, Irawan, Sa’dijah. (2017). Pengembangan Media Box Mengenal Bilangan dan Operasinya Bagi Siswa Kelas 1 Di Sdn Gadang 1 Kota Malang. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 1(1), 46 -51.
Raharjo. (2010). Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16 (3).
Rohmatin, Titik. (2019). Media Lego Warna pada Penjumlahan Bilangan Bulat di Sekolah Dasar. Jurnal Pena Karakter, 1(2), 25-35.
Setyani, Dita, & Tunggadewi. (2017). Penerapan Lego Bricks dalam Pembelajaran Sebagai Strategi untuk Meningkatkan Kecerdasan Matematis Siswa dalam Menghitung Bilangan Berpangkat. Fibonacci, 3(1), 53-64.
Supiana & Rahmat Sugiharto. (2017). Pembentukan Nilai-nilai Karakter Islami Siswa Melalui Metode Pembiasaan. Educan: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 89-109.
Syamsuar & Reflianto. (2018). Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. E-Teach: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1-13.
Wiliandani, A. M., Wiyono, B. B., & Sobri, A. Y. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Humaniora, 4(3), 132-142.
Yahya, Dwi Septiwiharti, & Imran. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Mata Pelajaran PKn melalui Media Kliping di SD Inpres Despot Posona Kecamatan Kasimbar. Jurnal Kreatif Tadulako, 1(3), 118-130.
Zulhijrah. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Tadrib, 1(1), 1-19.
Published
2020-04-03
Abstract viewed = 76 times
PDF downloaded = 42 times