PEMANFAATAN GEOBOARD DAN KARET GELANG UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA BANGUN DATAR

  • Istikomah Istikomah SD Negeri Krejengan Kabupaten Probolinggo
Keywords: geoboards, learning interests, squares, triangles

Abstract

Lack of student interest in learning mathematics is a scourge that needs immediate action. In this study, researchers used the media geoboard and rubber bands as a tool to increase interest in learning. The study was conducted with Classroom Action Research which was successfully completed in two cycles. The results of this study are increased student interest in mathematics before taking action only 12 students, after cycles I and II, made 20 students interested in a total of 22 students. Increasing learning outcomes and concept understanding was very good. At the end of the action in the second cycle it was found that all students had understood the concept of calculating area and circumference of rectangular and triangular shapes.

References

Amir, Almira. (2014). Pembelajaran Matematika SD dengan Menggunakan Media Manipulatif. Forum Pedagogik, VI(1), 72–89.
Basonggo, Tangkas, Said. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui MetodeEksperimen dalam Pembelajaran IPA di Kelas V SDN Meselesek. Jurnal Kreatif Tadulako, 2(2), 96–104.
Dolhasair, Istiyati, Harsono. (2017). Penggunaan Media Geoboard (Papan Berpaku) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Datar pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 5(1).
Fifko, Hardianto. (2017). Meningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Media Dekak Multifungsi Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 215–222.
Keraf, Yohanes Lagadoni. (2017). Penggunaan Media Papan Berpaku untuk Meningkatkan Hasil Berlajar Matematika. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 8 (6): 824–830.
Lastrijanah, Prasetyo, Mawardini. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Geoboard Terhadap Hasil Belajar Siswa. Didaktika Tauhidi, 4(2), 87–100.
Margono & Kusmanto. (2015). Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Matematika Menggunakan Metode Permainan Pada Siswa Kelas V SD N 1 Kayumas Kecamatan Jatinom. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 161–168.
Purba, Sariannauli. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Metode Demonstrasi pada Siswa Kelas IV SD Negeri 162091 Kota Tebing Tinggi. Elementary School Journal PGSD, 7(2), 225–238.
Silviani, Jailani, Lusyana, Hadi. (2017). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Matematika Menggunakan Inquiry Based Learning Setting Group Investigation. Kreano, 8(2), 150–161.
Sitorus & Siburian. (2013). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual pada Pokok Bahasan Penjumlahan Pecahan di Kelas V SD Negeri No. 015897 Buntu Pane. Jurnal Handayani, 1(1), 9–18.
Sundayana. (2016). Media dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.
Susilowati, Dwi. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Edunomika, 2(1), 36–46.
Syahbana, Ali. (2014). Alternatif Pemahaman Konsep Umum Luas Daerah Suatu Bangun Datar. Edumatica, 4(2), 11–18.
Utami, Wicka Yunita. (2013). Meningkatkan Minat Belajar Matematika Melalui Permainan Teka-Teki. Jurnal Ilmiah VISI P2TK PAUD NI, 8(1), 1-9.
Widyastuti, Wijaya, Rumite, Marpaung. (2019). Minat Siswa Terhadap Matematika dan Hubungannya dengan Metode Pembelajaran dan Efikasi Diri. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 83–100.
Published
2020-04-03
Abstract viewed = 1456 times
PDF downloaded = 1226 times