PERBANDINGAN MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING BERBANTU LKS DENGAN METODE CERAMAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA

  • Eric Dwi Putra IKIP PGRI Jember
  • Lutfiyah Lutfiyah IKIP PGRI Jember
Keywords: mind map, lecture model, learning outcomes

Abstract

This study aims to show differences in the learning outcomes of applying mind mapping learning with lectures. This study took a population in Class VIII SMP N Open 1 Gumukmas. The sample in this study was taken randomly, namely class VIII TKA Al Aufa as many as 16 students in the class with mind mapping model with LKS and class VIII TKB Baiturrohman 14 students in the class with conventional method. Data collection used test method. Data analysis technique used descriptive statistical analysis. From the results of the research and data analysis, it can be concluded that there are differences in the learning outcomes of the class with mind mapping model with LKS compared to the class with conventional method. This is evidenced by the average value of the class with mind mapping model with LKS getting 80.25 and the class with conventional method of 68.85.

References

Aini, A., Andayani & Anindyarini, A. Metode Mind mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. (2012). BASASTRA Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 1(1), 125-137.
Arianti, Dwi. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Materi Pecahan di Kelas IV Sekolah Dasar Menggunakan Strategi Tandur. Tesis tidak diterbitkan. Purwokerto: Universitas Muhammadiyah Purwokerto.
Buzan, T. (2005). Buku Pintar Mind Mapping. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Buzan, T. (2009). Buku Pintar Mind Map. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
De Porter, Bobbi, & Hernacki, Mike. (2011). Quantum Learning. Terjemahan Alwiyah Abdurrahman. Bandung: Kaifa.
Handayani, Mimi. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Terhadap Pemahaman Konsep MAtematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 56-60.
Hobri. (2009). Model-model Pembelajaran Inovatif. Jember: Center For Society Studies (CSS).
Imaduddin & Utomo. (2012). Efektifitas Metode Mind mapping Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Pada Siswa Kelas VIII. Jurnal Humanitas, 9(1), 62-75.
Indriyani, Ria Dwi. (2010). Penerapan Strategi Pembelajaran Mind Mapping dalam Pembelajaran Matematika sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Teorema Pythagoras. Skripsi tidak diterbitkan. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Lestari, Karunia Eka. (2015). Penerapan Model Pembelajaran M-Apos Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 3(1), 45-52.
Putra, ED Dan Amalia, R. (2019). Deskripsi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Nalaria Realistik. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 61-73.
Rianto, Milan. (2006). Pendekatan, Strategi, dan Metode Pembelajaran. Departemen Pendidikan Nasional. Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan, Pusat Pengembangan Penataran Guru IPS dan PMP Malang.
Suprijono, Agus. (2009). Cooperative Learning (Teori dan Aplikasi PAIKEM). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Susanto, H B. (2011). Peningkatan Hasil Belajar IPA dengan Menggunakan Teknik Mind Mapping (Peta Pikiran) pada Materi Fungsi Alat Tubuh Manusia Siswa Kelas IV Semester Ganjil SDN Penataan Winongan Pasuruan Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: Universitas Jember.
Published
2020-04-01
Abstract viewed = 239 times
PDF downloaded = 168 times