School Based Development Of Scout Teachings

  • Paulus Rahadi Pawitra IKIP Budi Utomo Malang
  • Trinovandhi Setyawan IKIP Budi Utomo Malang
Keywords: Textbook, Scientific, Scout

Abstract

This development aims to produce a product of a scout textbook as’part’of an’effort to’create’a fun and active learning process. This study uses a model of floating (Research and development) from Brog and Gall (in Winarno) includes the following stages: 1. Data collection, 2. Planning, 3. Developing products, 4. Small group testing, 5. Revision of the 1st product , 6. Large group test, 7. Revision of the second product, 8. Field testing, 9. Revision of the 3rd program, 10. Dissemination and implementation. The instruments are interviews and questionnaires. Quantitative and descriptive data analysis techniques "qualitative. The results of the validity of the content experts are 91.67%, (very valid), Indonesian language experts 95% (Very Valid), learning media experts are 95% (very valid), Test "small" group is 94% (very valid) , Big "group" test 94.5% (very valid), and field test of 95% (very valid). In the sense of scout textbooks on the qualification "Very feasible" is used. Making scout textbooks based on science can be used as a supporting medium in improving the quality of learning.

References

Afandi, R., & Rocmah, L. I. (2015). Pramuka Sebagai Wadah Mengembangkan Life Skill Mahasiswa Calon Guru Pada Perguruan Tinggi LPTK. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(2), 135-140.

Cahyono, B., Tsani, D., & Rahma, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Buku Saku Matematika Berbasis Pendidikan Karakter Materi Trigonometri. Phenomenon: Jurnal Pendidikan Mipa, 8(2), 185-199.

Farozi, A. (2014). Aplikasi Buku Saku Gerakan Pramuka Bilingual Berbasis Android (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Firmansyah, G., & Hariyanto, D. (2019). Penggunaan kode QR pada domain pendidikan: penelitian dan pengembangan bahan ajar. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran , 5 (2), 265-278.

Irwansyah, I. (2018). Pengembangan Buku Ajar Teori Tenis Meja Bagi Mahasiswa Kelas A 2016 Jurusan PJKR IKIP BUDI Utomo Malang. Jp. jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan), 1(2), 47-59.

Irwansyah, I., & Junaidi, A. (2019). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Praktek Pada Mata Kuliah Tenis Lapangan Di Ikip Budi Utomo. Journal Sport Area, 4(2), 348. Https://doi.org/10.25299/sportarea.2019.vol4(2).3857

Kemendikbud. (2010). Undang-Undang No. 12 Tahun 2010 Tentang Gerakan Pramuka. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.

Muhaemin, M., & Ihwah, A. (2019). Pengaruh Pendidikan Pramuka Terhadap Pembentukan Karakter Religius pada Anggota Pramuka. al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 111-120.

Novili, W. I., Utari, S., & Saepuzaman, D. (2016). Penerapan Scientific Approach untuk Meningkatkan Literasi Saintifik dalam Domain Kompetensi Siswa SMP pada Topik Kalor. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 2(1), 51-56.

Nuha, U., Amin, M., & Lestari, U. (2016). Pengembangan buku ajar berbasis penelitian evolusi dan filogenetik molekuler untuk matakuliah evolusi di Universitas Jember. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(9), 1791-1796.

Pangastuti, A., Amin, M., & Indriwati, S. I. (2016). Pengembangan Buku Ajar Biologi Sel Dengan Pendekatan Bioinformatika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(4), 127-132.

Raditya, A., & Iskandar, R. S. F. (2020). Analisis Soal PLSV pada Buku Ajar Matematika dari Kurikulum 1994 hingga Kurikulum 2013. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 9(2), 232-145.

Riduwan. (2003). Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.

Ritonga, A. A. (2017). Pendekatan Saintifik Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Sekolah Dasar Islam Terpadu. MIQOT: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 41(1).

Rusnilawati, R. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika bercirikan active knowledge sharing dengan pendekatan saintifik kelas VIII. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 245-258.

Septiani, M. (2012). Paket Buku Saku Pramuka Penggalang Ramu. Perspektif Ilmu Pendidikan, 25(XVI), 62-72.

Setyawan, T. (2018). Pengembangan Buku Ajar Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Melalui Pendekatan Saintifik Kelas Iv Sdn Nguter 02 Lumajang. Jp. Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 1(2), 24-46.

Winarno, M. E. (2011). Metodologi penelitian dalam pendidikan jasmani. Media Cakrawala Utama Press, Malang.

Khairuna, Y. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Saintifik Jenjang SD/MI Kelas III Tema 8 “Praja Muda Karana” Subtema 2 “Aku Anak Mandiri” (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry Banda Aceh).

Yustitia, V., Rusminati, S. H., & Sulistyawati, I. (2018). Penerapan model think pair share dengan pendekatan saintifik melalui lesson study pada mata kuliah evaluasi pembelajaran SD. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8 (1), 88.

Published
2020-11-12
How to Cite
Pawitra, P., & Setyawan, T. (2020). School Based Development Of Scout Teachings. Jp.Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 4(1), 142-154. https://doi.org/10.33503/jp.jok.v4i1.1158
Abstract viewed = 31 times
pdf downloaded = 27 times