Development Of Pocket Tennis Field Course

  • Irwansyah Irwansyah IKIP Budi Utomo Malang
  • Winarno Winarno IKIP Budi Utomo Malang
Keywords: Pocket Book, Service, Research

Abstract

Service is one of the materials studied in theoretical and practical course of tennis in the physical education study program, health and recreation, IKIP Budi Utomo Malang. To be able to master the theory and practice of servicing, teaching materials they are needed. The main obstacle for students that is still difficult to practice tennis service. Providing a pocket book is a solution can be done and easy to learn, under everywhere. The pocket book was developed with the Hannafin and Peck development model, which consists of 3 stages, namely (1) Need Assessment (Needs Analysis Phase), (2) Design (Design Phase), and (3) Develop / Implement (Development and Implementation Phase) , This development model is a product-oriented learning design model. The data obtained begins with needs analysis, product design, product manufacturing, and product validation. The instrument used to collect development research data used questionnaires and interview guides. Data were analyzed descriptively. Based on the results of the analysis, shows that structured teaching materials have met eligibility requirements. The validity level of the material content experts obtained results of 92% (very valid), Language obtained results of 96.7% (Very Valid), Media obtained results of 90.5% (very valid), and individual trials obtained results with results , 94.5% (Very Valid) and fit for use.

References

Abdul, M. (2011). Perencanaan pembelajaran mengembangkan standar kompetensi guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Afandi, M. dan B. (2011). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Alim, A. (2014). Analisis Gerak Teknik Servis Tenis Lapangan. Universitas Negeri Yogyakarta.

Alimi, F. (2019). Pengaruh Metode Elementer terhadap Keterampilan Pukulan Forehand Pemain Tenis Pemula PTL UNP (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).

Amni, H., Ruhayati, Y., & Sultoni, K. (2017). Pengembangan Teknologi Alat Pelontar Bola Tenis Lapangan Berbasis Microcontroller. Jurnal Terapan Ilmu Keolahragaan, 2(1), 18-24.

Anna, L. K. (2011). Pengaruh Warna pada Emosi. Jurnal Online).(www. kompas. com). Diakses, 9.

Aprilia, N. (2018). Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Pendidikan Lingkungan Hidup Untuk Pembelajaran Membaca di Kelas II SD. Pengembangan Buku Cerita Bergambar Berbasis Pendidikan Lingkungan Hidup Untuk Pembelajaran Membaca di Kelas II SD.

Arsyad Azhar. (2001). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ibana, L. (2015). Mikroalga sebagai bioindikator pencemaran perairan di waduk Selorejo untuk pengembangan buku referensi biologi (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang).

Irwansyah, I. (2018). Pengembangan Buku Ajar Teori Tenis Meja Bagi Mahasiswa Kelas A 2016 Jurusan PJKR IKIP Budi Utomo Malang. Jp. jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan), 1(2), 47-59.

Jones, C. M., & Buxton, A. (2008). Belajar tenis untuk pemula. Bandung: Pionir Jaya.

Kardiawan, I. K. H., Satyawan, I. M., & Ariawan, K. U. (2018, November). Pengembangan Perangkat Alat Ukur Kekuatan Servis Bola Tenis Lapangan Berbasis Sensor Digital. In Seminar Nasional Riset Inovatif (Vol. 6, pp. 183-185).

Kurdi, K., & Qomarrullah, R. (2020). Hubungan Kecepatan Reaksi Tangan dan Koordinasi Mata Tangan Pada Servis Tenis Lapangan Mahasiswa Universitas Cenderawasih. Jurnal Terapan Ilmu Keolahragaan, 5(1), 22–27. https://doi.org/10.17509/jtikor.v5i1.25060

Meikahani, R., & Kriswanto, E. S. (2015). Pengembangan buku saku pengenalan pertolongan untuk siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 11(1), 15–22.

Prasetiono, B. A., & Gandasari, M. F. (2018). Model Rangkaian Tes Keterampilan Tenis Lapangan pada Pemain Putra Kelompok Usia 12-14 Tahun. Jurnal SPORTIF : Jurnal Penelitian Pembelajaran, 4(2), 220. https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v4i2.12498

Prasetyo, A. W. (2017). Pengembangan Buku Elektronik (E-Book) Untuk Pembelajaran Ekstrakurikuler Wajib Pramuka Di Smk Negeri 11 Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Setyawan, T. (2018). Pengembangan Buku Ajar Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Melalui Pendekatan Saintifik Kelas Iv Sdn Nguter 02 Lumajang. Jp. Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 1(2), 24-46.

Siahaan, D. (2017). Pengaruh latihan horizontal swing dan latihan side lateral raise terhadap kemampuan forehand drive dalam permainan tenis lapangan. Jurnal prestasi, 1(2), 23-28.

Slavin, R. E. (2012). Educational Psychology: Theory and Practice. 10th-ed.

Suganda, R., Sutrisno, E., & Wardana, I. W. (2013). No Title No Title. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Sugiyono. (2015). Psikologi Kognitif. In Srikandi

Sukadiyanto, S. (2005). Prinsip-Prinsip Pola Bermain Tenis Lapangan. Jurnal Olahraga Prestasi, 1(2), 114595. https://doi.org/10.21831/jorpres.v1i2.6872

Suroso. (2007). Panduan Menulis Artikel & Jurnal. Yogyakarta: Penerbit Elmatera Publishing

Suryono, S. (2016). Pengaruh metode latihan dan persepsi kinestetik terhadap keterampilan groundstrokes tenis lapangan pada siswa SD. Jurnal Keolahragaan, 4(2), 220-231.

Wayan Ardhana dan Verna Wills.(1989). Teknologi Pendidikan. Depdikbud.

Widayati, D. T. (2010). Pedoman Umum Pembelajaran Berbasis Riset (PUPBR). Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Winarno, M. E. (2011). Metodologi penelitian dalam pendidikan jasmani. Media Cakrawala Utama Press, Malang.

Published
2020-11-12
How to Cite
Irwansyah, I., & Winarno, W. (2020). Development Of Pocket Tennis Field Course. Jp.Jok (Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan), 4(1), 155-167. https://doi.org/10.33503/jp.jok.v4i1.1150
Abstract viewed = 36 times
pdf downloaded = 28 times